Dag 12 Het Spituk Klooster - Reisverslag uit Leh, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu Dag 12 Het Spituk Klooster - Reisverslag uit Leh, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu

Dag 12 Het Spituk Klooster

Door: sam everaerts

Blijf op de hoogte en volg Sam

22 Juli 2011 | India, Leh

Na onze vermoeiende reis was de wake-up call om half 6 Voor ons was dit na deze vermoeiende busreis etc. best wel een killer. Met moeite opgestaan vanwege de moeizame nacht in ons tentje. Op de planning stond om een ochtend gebet bij te staan om 6uur. Wij liepen naar de tempel en kregen we een mooie witte sjaal als symbool van welkom en eer. Vervolgens gingen wij zitten in de tempel met alle monnikjes. Die begonnen te zingen en hun gebed te doen. Dit was leuk om te zien.
Na dit gebed mochten we eindelijk naar het ontbijt. Een goed ontbijt alleen jammer dat we dit pas kregen toen we al 2 uur op waren.
We keerden weer terug naar het klooster waar we naar de zaal gingen en allemaal een ballon en wat pennen aan de monnikjes gaven. Ze waren allemaal verlegen, maar super vet. Ieder had z'n 'eigen' monnikje. Allemaal wel gezellig. We hebben samen wat spelletjes gedaan o.a. zakdoekje leggen. Erg leuk om die kinderen zo blij te zien en ze zo leuk bezig te zien. Ook hebben we wat samen gezongen.
Daarna zijn we naar buiten gegaan om Anna Maria koekkoek te spelen samen met de monnikjes. Dit was ook heel leuk en iedereen deed weer enthousiast mee.
Hierna kregen we een rondleiding over het hele klooster, dit was mooi, allemaal mooie gebouwtjes en figuren. Ook hebben de hoofd Lama mogen zien. Dit was een bijna 6 jarig jongetje... Ze geloofden dat dit een reïncarnatie was van de al 6 jaar dode oude Lama. Prachtig om te zien!
Tijd voor de lunch! De monnikjes aten samen met ons mee. Uit fatsoen lieten ze de gasten eerst pakken en daarna mochten hun pas.
Na de lunch hadden we weer even tijd om te rusten om vervolgens naar een gesprek te gaan van de 'vice' lama. Dit ging over hun geloofsovertuiging, normen en waarden.
Helaas was iedereen moe en duurde het heeel erg lang, beetje jammer want de aandacht ontbrak een beetje...
Na de speech werden de groepen verdeeld in twee groepen. De ene groep mocht buiten spelen en de andere groep mocht een eigen Mandala maken. Waar ieder z'n eigen deel in mocht brengen. Ik zat bij groep 1 en mocht eerst met de andere aan de Mandala beginnen. Dit was noch best lastig, want je kreeg een buisje daarin moest je een beetje kleurpoeder doen. Daarna moest je met de achterkant van een mes er heel zacht overheen wrijven waardoor er telkens een heel klein beetje kleurstof uit kwam. Wij maakten mooie figuren en tekeningen.
Na de Mandala werden de groepen geswitcht en mochten wij naar buiten en gingen we cricket, voetbal en andere sporten spelen.
Ik en een paar andere zijn noch heel even terug naar onze Mandala gegaan om hem af te maken. Dit was wel leuk en hij is voor beginners goed gelukt. Maar daar vlak naast stond er een waar de professionals aan gewerkt hadden, super mooi. En bij zo'n Mandala is het een ritueel dat als hij helemaal af is en ze daar super lang aan gewerkt hebben, dat ze dan 5 dagen bidden en hen daarna helemaal weer opvegen om vervolgens in de zee uit te strooien via een rituele wijze. Dit symboliseert het non-materialisme van het boeddhisme.
Na het werken en spelen, zijn we gaan eten. Hier waren we pas laat mee klaar en iedereen was moe en wilde slapen. Het mooie van de planning was dat we nog een film moesten gaan kijken bij de monnikjes. Deze film was opzich wel interessant, het ging over het ontstaan en leven van de 14e Dalai Lama en het innemen van Tibet door China. Jammer dat iedereen in slaap viel en het gruwelijk lang duurde.. Hierna konden we eindelijk gaan slapen om de volgende morgen weer vroeg op te staan..

• 22 Juli 2011 - 10:41

GerWilmaRickLoesNoor:

Wat een verhaal weer,hebben jullie nog last van hoofdpijn?

groetjes uit Valkenswaard

• 22 Juli 2011 - 11:08

Mama:

Nou dat was nog eens een leuke dag.
    Na die verschrikkelijke busreis.
    Fijn dat de kleine monnikjes zo blij waren met de cadeautjes.
    Heb je ook een foto van je Mandela gemaakt.Zal zo ook even de foto"s bekijken.Hopelijk heb je morgen weer een leuke dag.
    XXXXX mam

• 22 Juli 2011 - 16:33

Dorien:

Leuk dat jullie onze oude kinderliedjes daar weer in de praktijk brengen!!