Dag 5, lepra dorp, village of hope.. - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu Dag 5, lepra dorp, village of hope.. - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu

Dag 5, lepra dorp, village of hope..

Door: sam everaerts

Blijf op de hoogte en volg Sam

07 Juli 2011 | India, New Delhi

Met onze na smaak van gister, het niet lekkere eten en de melk met peper en zout... En ja dat heb ik opgedronken, want we kregen de uitleg van een geniale kaarttruck er voor terug:D.
Maar goed, goed opgestaan en de slingers opgehangen voor de lerares die vandaag jarig is. Erg gezellig en leuk gezongen.
Nou de bus in en hop naar de village of hope, 80min rijden.. Dit dorp bevat 4000 mensen en ongeveer de helft van de mensen heeft lepra(ouders) en de rest waren kinderen en jongeren die, net als hun ouders zijn afgestoten van de "normale" stad/maatschappij.
Wij kwamen aan en werden ontvangen als oorlogshelden, iedereen stond langs de weg te kijken en te juichen en te zwaaien, was prachtig. We kregen een leuke introductie en we gingen aan het werk. Ingedeeld in vier groepen die elk vier onderdelen in 2 dagen te doen kregen. Het onderdeel voor mijn groep voor de ochtend was kettingen en armbandjes maken om te verkopen in de winkel voor het lepra dorp. Dit was opzich wel leuk en heb het armbandje wat ik gemaakt heb natuurlijk gekocht, 35 rupees was de prijs, €0,50... Daarna gingen we naar de primary school van het dorp, dat was een mooie ervaring. Wij mochten in een lokaal gaan zitten en vervolgens kwamen alle kindertjes van allemaal rond de 5 jaar, binnen. Ze gingen allemaal netjes zitten op de grond om vervolgens goed te luisteren naar de lerares. Deze les ging het over het handen wassen, dit is in dit land natuurlijk erg belangrijk. Ze leerden dit deze les omdat dit bleef hangen bij de kinderen want er waren blanke bij dus dit was een belangrijke dag voor ze. Dit leerden ze goed en ze vonden het allemaal geweldig. Zo enthousiast als die waren. Na hun normale les mochten wij de les verzorgen, we hebben met ze gedanst en gezongen, dit vonden ze geweldig! Daarna wilden ze met iedereen op de foto, boks en high fives geven. Dit was mooi om te zien hoe deze kinderen die zo weinig hebben, met de komst van ons, zo blij kunnen zijn.
Na dit kregen we de lunch, de lunch was lekker, alleen het was zoo warm en vochtig, iedereen was nat en zweterig. Niet normaal...
Na de lunch kregen we opdracht de voordeuren van de huisjes blauw verven, dat was wel gezellig. In tweetallen, Dion(leider) en ik, gingen samen. De mensen van dit huisje waardeerden het wel echt enorm:) het was ook grappig toen de vrouw van dit huisje de kinderen wegstuurden bij ons, omdat ze ons van het werk hielden:D. Dit was met dit weer wel vermoeiend.
Daarna hebben we nog wat spelletjes gespeeld en toen verlieten wij de village. Weer werden we uitgezwaaid en iedereen stond aan de straat, geweldig. Het eten ging vandaag goed! We hebben heerlijk gegeten! Indiaas nog wel! Verder gaan we zo een pilsje drinken met de groep vanwege de verjaardag:) daarna lekker slapen en morgen weer naar village of hope en daarna 20 uur in de nacht bus naar Leh. Ik ben benieuwd of ik daar internet heb... Ik ben er bang voor. Dus de groetjes en tot mijn volgende verslag...

• 07 Juli 2011 - 12:47

GerWilmaRickLoesNoor:

Hoi Sam,

Geweldig om z'n ontvangst te krijgen!
    En als je wil/kan mag je best een paar armbandjes voor ons meebrengen.
    succes en groetjes uit Valkenswaard

• 07 Juli 2011 - 16:45

Mama:

Hoi Sam
    Wat een leuke dag hebben jullie gehad zeg.Ben je niet misselijk geweest van die melk?Nu kun jij een kaarttruc aan papa laten zien.Papa is erg druk geweest met schilderen van de garagedeur en het afdakje bij de voordeur.Het ziet er weer spik en span uit.En heb je al een keer kleren laten wassen?Leuk dat jullie een biertje zijn wezen drinken.Koop voor ons ook maar een paar armbandjes en kettingen als dat nog kan.Voor morgen weer een leuke dag.En wat een lange busreis zeg.Dus dat word weer tas inpakken kijk goed dat je niks laat liggen en alles hebt.Hopelijk heb je daar wel internet want de verhalen gaan net zo goed en wij kijken er naaruit.We zullen zien en afwachten.Nou ik wens jou/jullie een hele fijne dag morgen en een goede busreis toe.
    Dikke knuffel XXXXX

• 07 Juli 2011 - 17:05

Pappa:

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn in de village of hope.
    Benader de mensen met respect, geef ze hoop en laat merken dat ze ertoe doen en je zult zien dat het ze echte hoop geeft en dat het zeer gewaardeerd wordt.
    Geef je ze morgen ook een paar cadeautjes?
    Fijn om te kunnen volgen waar jullie van dag tot dag mee bezig zijn.
    Hou je haaks en blijf mijn stoere vent,

Slaap lekker,
    Kus,
    Papa.

• 07 Juli 2011 - 18:20

Dorien:

Nou nou Sam wat een belevenissen maken jullie mee zeg !! Iets om nooit meer te vergeten!Heb je ook al foto"s gemaakt voor deze site ?Of gaat dat te moeilijk?We zijn natuurlijk erg nieuwsgierig hoe het daar is!!Hopenlijk hebben jullie volgende week ook internet en kunnen we weer verder meegenieten! Zo niet ....veel succes!!

• 07 Juli 2011 - 18:22

Dorien:

Sam natuurlijk houd ik me ook aanbevolen voor die armbandjes,anders komen wij er nooit aan!! Groetjes.....

• 07 Juli 2011 - 19:19

Tante Carin:

Ha die Sam
    Wat maken jullie veel mee zeg, wel interessant hoor.
    Blauwe deuren??? Gezellig.lijkt een beetje Grieks. Armbandjes???? Mag voor mij ook meegebracht worden. 50 eurocent maar, heb je dan toch niet de neiging om meer te geven???? Of ben je nog zuinig op wat je nog hebt?
    Lijkt mij ook erg gezellige met die kleutertjes in die klas. Ik had je graag zien dansen. Sam ik hoop dat je dadelijk ook weer internet hebt want ook ik kijk naar jouw verhalen uit!!!
    Nog een fijne dag op village of hope.
    Succes met de lange busreis en tot de volgende keer.,groetjes.