Dag 17 TCV en verjaardag Clusterleidster - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu Dag 17 TCV en verjaardag Clusterleidster - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu

Dag 17 TCV en verjaardag Clusterleidster

Door: sam everaerts

Blijf op de hoogte en volg Sam

22 Juli 2011 | India, New Delhi

Wake-up weer relaxed om 8 uur. Gerrie was jarig vandaag ze werd 59! Dat betekend bier vanavond! De dag begon met liedjes en gezellig feestje. Na de viering en het ontbijt gingen we weer naar het TCV kamp. Daar aangekomen kregen we een bespreking van de dag. De man had in gedachte om de hele dag te discussiëren over actuele maatschappelijke thema's... En dan 1,5 uur sport en verven tussendoor. Dacht het niet dus. We hebben even gepraat met hem en toen hebben we toch het programma kunnen omgooien.
Maar toch begon de dag met het discussiëren over het milieu en het broeikaseffect met betrekking op het verschil tussen India, Tibet en Nederland. Opzich wel interessant. We kwamen erachter dat als het zo door ging dat Nederland juist zo overstromen door al het smeltwater. Terwijl er hier juist water te kort komt vanwege de droogte, maar in Tibet zou de Himalaya juist ook smelten en zou daar overstromingen komen. In er korte presentatie van een heeeel erg zenuwachtige jongen, noemde hij Tibet als 3e pool. Ook moesten wij oplossingen hier voor zoeken, zoals minder auto's meer fietsen. Recycling over de hele wereld. Geen onnodige dingen kopen en alles houden tot dat het kapot is ipv nieuwe dingen kopen wanneer je het oude zat bent. Dus minder luxe etc.
Wel interessant allemaal maar daarna mochten we eindelijk sporten en verven. We gingen voetballen, volleyballen, basketballen en verven. Ik had echter veel last van de hoogte tijdens het sporten want ik was weer zo kapot.... Verder was het wel heel leuk en hebben we mooi geschilderd. Zie foto's op de site.
Lunchtime! En even lekker pauze, heb bijna liggen slapen zo moe en warm was het. Na de lunch wilden ze ons een film laten zien van de overstroming die er was geweest vorig jaar. De zaal werd verduistert. Dit duurde nog al lang dus toen zijn we op het idee gekomen om maar wat kado'tjes uit te gaan delen aan kinderen op het kamp. Eerst gaven we aan iedereen wat pennen. Daarna wilden we ballonnen gaan uitdelen. Dit was echter een wat minder strak plan. Binnen no time hadden we een zwerm van kinderen om ons heen die letterlijk vochten voor een ballon! We zijn met z'n alle een zaaltje binnen gevlucht en hebben daar even gestaan. Kinderen klommen op de ramen en stonden met 10 tallen voor de deur. We hebben maar een aantal ballonnen opgeblazen en vervolgens naar buiten gegooid. Ze sprongen en vochten voor de ballon. We zijn direct terug naar onze zaal gegaan om even bij te komen. Niet normaal.
Nou, de film moest beginnen. We hadden een klein scherm met een laptop en een dvd. Ze kwamen erachter dat in de laptop alleen een CD speler zat, en ja dit kan nog hier!
Maar ondertussen wilde we met 5 mensen kleren gaan uitdelen in het dorp. Dit gingen we dan ook doen en dit was een groot succes. De gezinnen en kinderen die we tegenkwamen waren dol blij met de spullen die ze kregen. En toen wisten we dat het kamp alleen de rijkere kinderen naar ons had gestuurd en ons niks van de armoede wou laten zien. Dit was ze aardig gelukt, tot de ballonnen en de kleren. De kinderen die bij ons waren gaven er weinig om namelijk. Terwijl de echte armen erom vochten!
Terug van het kleren uitdelen deed de film het nog niet en werd alles opgeruimd. Geluid deed het niet en de DVD speler bleef telkens haken.... Helemaal niks dus.
Na de 'film' hadden we weer even rust. Gelukkig. Het plan was dat iedereen bij ons Hostel zou eten en er gezamenlijk zouden afsluiten met een mooie candel ceremonie. We moesten met heel veel man in een busje. Dit paste nauwelijks iedereen zat op en onder elkaar, iedereen stond en we zaten letterlijke op schoot bij de chauffeur, dit moest je in Nederland eens proberen...
Na het eten met z'n alle, kregen we de candel ceremonie. Iedereen kreeg een kaarsje en deze moest iedereen aansteken. Ons Hostel lag tegenover het verblijf van de Dalai Lama als hij in Leh was. Dit was een mooi groot huis met daarvoor een soort etalage waarin we de kaarsjes zette. Net als in de kerk een kaarsje opsteken. Ik vond dit wel mooi en goed om te doen.
Hierna gingen alle Tibetanen weer naar huis en konden wij een feetje bouwen met bier dat koud stond in de koelkast van de Dalai Lama! Morgen gaan we naast Lamdon School Shey... Deze school was vorig jaar helemaal overspoelt en vernietigd, hier kwam een leerling om... Ben benieuwd.

• 22 Juli 2011 - 10:54

GerWilmaRickLoesNoor:

Wat een ervaringen allemaal!heftig,hoor.
    Maar geniet nog van de laatste paar dagen daar en een goede thuisreis zondag.

groetjes uit Valkenswaard

• 22 Juli 2011 - 11:19

Fleur:

Eindelijk weer internet!!
    Leuk om weer jou verslagen te lezen!!
    Wat hebben jullie toch weer veel meegemaakt, zoals de kindjes die vochten om een ballon!
    En een 6 jarig monnikje als de leider!
    Vandaag en morge lekker uitrusten en dan zondag weer lekker thuis:D
    We gaan je flink verwennen!!
    Xkus je zusje

• 22 Juli 2011 - 12:12

Mama:

Goede morgen Sam
    Wat erg als je ziet dat een ballon al zoveel kan los maken in een kind.Fijn als je ziet dat ze zo blij zijn met de kleren.Hadden jullie kleren meegenomen uit Nederland of daar gekocht?Nou jongen wat zal jij weer lekker slapen zondagavond in je eigen bedje.En als je nog last van je rug hebt moet je maar naar de dokter.
    En was het nog een leuk feestje?Op de schoolsite hebben we gelezen van wel.
    Leuk dat het dan ook kan.
    En weer een fijne dag morgen.
    XXX mam

• 22 Juli 2011 - 13:51

Pappa:

Af en toe lijkt het wel survival, of het nu reizen of ballonnen uitdelen is.
    De laatste loodjes wegen het zwaarst maar probeer die laatste dagen zo optimaal mogelijk door te komen zodat je op het eind met respect kunt afsluiten.
    Hier thuis is het weer business as usual, we lezen je verslagen en de rest van de post.
    Gisteren zijn we geland in Dusseldorf en hebben op Mallorca een fijne vakantie met too much food and drinks gehad.
    Voor straks slaap lekker en tot zondag,
    kus,
    pap.

• 22 Juli 2011 - 17:00

Dorien:

Mooi dat iedereen blij is met de dingen die jullie hebben gegeven zeg! Dan weet je in ieder geval dat het goed terecht komt en ze er ook plezier van hebben! Hebben jullie die spullen allemaal zelf meegenomen daar naar toe?

• 22 Juli 2011 - 17:02

Dorien:

O ja ik heb ook ontdekt hoe we alle foto"s kunnen zien op jullie schoolpagina! Erg leuk hoor er zijn prachtige foto"s bij!! Groetjes