Dag 15 Schoon-Water-Dag - Reisverslag uit Leh, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu Dag 15 Schoon-Water-Dag - Reisverslag uit Leh, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu

Dag 15 Schoon-Water-Dag

Door: sam everaerts

Blijf op de hoogte en volg Sam

22 Juli 2011 | India, Leh

Wake-up 08.00. Voor ons uitslapen. Na wat spelletjes en weer een introductie was onze schoon water dag een feit. De bus in, op naar water. Iedere groep werd naast de riviertje of meertje gedropt om bepaalde onderzoekjes te doen. Dachten we tenminste. Wij werden op een plaats gedropt waar geen water bleek te zijn, vanwege de droogte van dit moment. De leider zei:'vorig jaar was het er nog wel?!' nou wij lopen en lopen waar ons zij riviertje ontstond. En gelukkig daar was water. We konden onze onderzoekjes starten. Een deel van ons groepje ging rotzooi en afval opruimen en het andere deel mocht de leuke onderzoekjes doen. Ik mocht de leuke onderzoekjes doen. Eerst was de taak om de breedte van de rivier te meten, gelukkig konden we erover heen lopen via stenen die uitstaken, wel moeilijk en gevaarlijk, maar te doen. De breedte was 26meter. Hierna hadden we de taak om de gemiddelde diepte te meten, op 6 plekken meten en daarna het gemiddelde nemen, de diepte was 41 cm. Daarna hadden we de opdracht om de snelheid van het water te bereken. We moesten een voorwerp in het water gooien en 1 minuut volgen en dan de afgelegde afstand opschrijven. Zo kom je aan het aantal kilometers per uur. Ik moet zeggen dat ik geen idee meer heb wat dat was. In ieder geval hard. Ook moesten we een fles van het water meenemen. Om te onderzoeken op de school. Na een hectische busreis, omdat al het vuil ook mee moest en daardoor stonk het en was het krap. Maar goed, eenmaal aangekomen hadden we eerst even pauze en lunch. Daarna moesten we door verschillende stoffen aan het water toe te voegen erachter komen wat bijvoorbeeld de PH-waarde, ammoniak gehalte of fosfaat gehalte was. Opzich interessant, maar door deze gegevens konden we erachter komen of het water vuil of schoon was. Ook moesten we alle gegevens opsommen en een korte presentatie van geven. Dit ging goed en vlekkeloos. Het water was overigens erg schoon en was drinkable. Behalve voor ons omdat wij het niet gewend zijn. Maar de Indiase mensen konden het makkelijk drinken.
Na dit hadden we een afsluiting met wat liedjes en het weer terug wisselen van de vlag en geven van kadootjes. Dit was leuk en vervolgens gingen we terug naar het hostel, het was pas half 5 de rest van de tijd kregen we vrij, met natuurlijk de nodige inkopen gedaan. En flink onderhandelt, het lukte aardig, was wel leuk. Morgen naar het TCV-kamp... Drukke lange dag te gemoed.

• 22 Juli 2011 - 11:48

Mama:

Hoi Sam
    Nou dat was weer een leuke dag.
    Leuk als je hoort dat er vorig jaar nog water stroomde.Wel interressant om dat onderzoek te doen.Fijn dat je dan als je weer thuis bent zo lekker water uit kraan kunt drinken.Ik ben reuze benieuwd naar al je souveniers.Maar dat er iedere keer zoveel afval overal ligt.Maar goed het is ne weer even opgeruimd en hopelijk leren ze hier van.Fijn dat jullie nog wat vrije tijd hadden.Ga maar optijd naar bed als je morgen een drukke dag hebt.Welterusten
    XXXX mam

• 22 Juli 2011 - 16:46

Dorien:

Wat leuk om al die proefjes te doen daar!En ook weer de rotsooi van een ander opruimen! En Sam als je de kans hebt om voor ons een souveniertje te bemachtigen dan betalen we je dat hier wel weer terug hoor!!Als het tenminste niet te duur is!! Groetjes uit Doetinchem