Dag 4, naar de leerlingen thuis... - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu Dag 4, naar de leerlingen thuis... - Reisverslag uit New Delhi, India van Sam Everaerts - WaarBenJij.nu

Dag 4, naar de leerlingen thuis...

Door: sam everaerts

Blijf op de hoogte en volg Sam

06 Juli 2011 | India, New Delhi

Vandaag stond er weer een dag bij de V-I-S op het programma. Weer een lekker ontbijtje, maar we merkten dat er al de eerste mensen licht ontvlambaar waren vanwege warmte en vermoeidheid. Dit ging helaas ten koste van de groep en daardoor vertrokken we 15min te laat...
Nou ja, eenmaal aangekomen kregen weer wat presentaties, alleen vandaag zat er wat meer actie in dan gister. De eerste paar optredens waren vooral dans en muziek. Er was zelfs een Michael Jackson fan die voor ons ging dansen, geweldig deed hij het.:) daarna kwamen er vooral "verkoop" praatjes voor India. Ze hemelden hun land helemaal op en zagen de negatieve kant totaal niet. Dit vonden wij al vreemd en vroegen ons af of dit nou aan de leerlingen zelf lag of aan de leraren/opvoeding. We waren er snel uit dat het aan het laatste lag. Zij zagen India alleen mooi en dachten/wisten dat de armen hun "arme" cultuur niet wilden opgeven.. Wat mij betreft gewoon smoesjes om er maar over op te houden.
Vervolgens kwam er een heftige presentatie over de 2e Wereldoorlog, namelijk iemand speelde Hitler(incl. Snor en kruis), daarbij 2 militairen en wat burgers. Eerst zijn negatieve kant, de militairen kregen de opdracht om de baby en de vrouw te vergassen. Dit speelden ze gewoon openbaar, op zich grappig maar wat dit met ons te maken had?! Maar het ergste komt nu, want daarna wilden ze de "positieve" kant van de o zo grote en slimme meester, zoals ze zelf zeiden, laten zien. Hier liet hij een blonde lange vrouw met kind in leven. Dit was goed volgens hen. Hitler was een bevrijder en wilde het slechte ras weg hebben, hij was groot! Zeiden ze zelf. Dit kon natuurlijk niet maar de mensen wisten niet wat ze fout deden... Erg schokkend als je ziet dat ze het allemaal menen...
Als laatste presentatie kwam er een over computeren en fastfood, de jongen die het gezonde eten van zijn moeder niet wilden eten en vervolgens ging computeren werd vervloekt door geesten en werd blind... Was dit ook een verwijt aan ons?! Over dit onderwerp hadden ze discussie vragen, de mensen hebben echt het idee dat wij altijd junkfood eten en computeren. Maar dat waren de presentaties.
Van 11 tot 2 in de middag mochten we mee met onze leerlingen. Dit was geweldig en we waren met 3 van ons en 3 van hen. Trouwens pap, nee die school is niet Nederlands allemaal Indiaas. Dus alles in het Engels. Maar wij werden gebracht door hun chauffeur naar hun appartement dit was mooi maar te vergelijken met bijstand flatjes.. Deze families waren wel rijk. We hebben lekkere dingen gegeten maar ze probeerde zo Westers mogelijk te zijn dus, friet, knakworst, kipnuggets en dim sum. Erg lekker dus. Ook waren ze allemaal aardig en heel erg vriendelijk! Ze deden alles! Ook hebben we nog gevoetbald, wel erg warm maar leuk:) wel verloren helaas... Slecht van ons... Ze waren allemaal aardig en zijn zeker vrienden, we proberen nog een keer af te spreken.
Vervolgens gingen we terug en hebben we niet echt lekker gegeten. Maar ik ga slapen. Groeten uit India!

• 06 Juli 2011 - 17:37

Nick & Marjolein:

Hey Sam,
    Heftig verhaal zeg, dat verwacht je toch niet meer dat leerlingen op een elite school in India dit soort dingen leren over de geschiedenis van Europa. Ook wel heel angstig denk ik. Hier gat alles prima, je hebt er nog geen nieuw buurjongetje bij ;-)....

Groetjes van ons

• 06 Juli 2011 - 17:48

GerWilmaRickLoesNoor:

Hoi Sam,

Wat een verhaal,vreemd hoe ze daar tegen de oorlog aan kijken!!
    Maar het zal wel leuk zijn geweest om bij die jongens thuis te kijken hoe hun daar leven.
    Hebben jullie wel verteld dat we hier niet elke dag friet eten?

groetjes uit Valkenswaard

• 06 Juli 2011 - 18:01

Mama:

Hoi Sam
    Wat een verhaal zeg.Maar goed dat je het leuk hebt gehad bij de jongens thuis.En hebben jullie al wat cadeautjes uitgedeeld?Ben benieuwd wat je vandaag gaat doen.Neem optijd je rust en hopelijk slaap je goed.Lois wist vanmorgen nog precies te vertellen waarom jij er niet was.Leuk he.
    Heel veel groetjes en liefs XXXXX

• 06 Juli 2011 - 18:20

Pappa:

Je zult merken dat het ongewone, de tijdsdruk, warmte en de vermoeidheid zijn tol gaat eisen op het lichaam van eenieder en dat daardoor steeds meer leerlingen en begeleiders zich minder prettig gaan voelen en dat dan ook laten merken.
    Probeer daar niet aan toe te geven en help degenen die dat wel doen om de invloed die het heeft op de rest van het team te beperken.
    Het is morgen de 1e dag van de rest van jullie geweldige reis en die reis moet als een team zo goed als mogelijk verlopen door elkaar goed in de gaten te houden en te steunen daar waar het nodig is.
    Het idee over computeren en fastfood, wat bij de internationale school leerlingen leeft, is nog wel te verdedigen maar AH en zijn ideeën, dat wordt een stuk moeilijker.
    Je zult merken, als je gedwongen wordt om meer in het Engels te spreken het ook steeds meer een makkelijke taal wordt.
    Slaap lekker en op naar de volgende interessante dag.
    Kus,
    Pappa.

• 06 Juli 2011 - 21:44

Tante Carin:

Ha Sam
    Erg heftig die presentatie's. Je verwacht toch zeker niet dat ze er die Hitler erbij halen???
    Zij weten toch wel dat jullie uit Nederland komen???? Of zit ik nu fout? Ik keek er wel van op dat jullie wederom frietjes aten met knakworst enz.
    Ik dacht die eet bij die jongen uitgebreid indiaans, jammer.
    En dan nog verliezen met voetballen? Sam toch,grapje hoor.
    Verder gaat de warmte inderdaad een rol spelen, maar drink veel water,heel belangrijk, cola voor de bacterie in je lichaam te doden is ook heel voornaam.
    En geniet weer van de volgende dag die komen gaat.
    Ben benieuwd,groetjes.